Privind Schimbarea la Fata a Lumii
(Click here for the English version)
Un editorial din numarul de duminica al lui NY Times (Frank Rich: Whatever Happened to the America of 9/12?) m-a condus catre o imagine rascolitoare. Fotografiata de Thomas Hoepker, iar cel care o comenteaza este David Friend, autorul lui Watching the World Change, the Stories Behind the Images of 9/11. Robert Stone considera ca este o carte care intrupeaza intelepciunea budista despre schimbare, viata si lume mai mult decat tot ce s-a scris dupa evenimentele acelei zile.
Eram in New York in ziua aceea si o sa incerc odata sa povestesc ce am simtit. Dar imaginea lui Hoepker este atat de rascolitoare, scena este atat de schizofrenica, atat de devastatoare sub aparenta linistii, incat l-as lasa mai curand pe David Friend sa o comenteze. David Friend a startat un blog legat de cartea lui, si iata ce a postat pe 10 septembrie 2006:
Iata si imaginea, fotografiata de catre Thomas Hoepker, asociat al lui Magnum Photos, metionata in editorialul lui Frank Rich din numarul de duminica al lui New York Times. E facuta in Williamsburg, Brooklyn, in 11 Septembrie 2001, si arata o scena care te dezorienteaza - este linistita si schizofrenica: o mana de tineri, poate intr-o pauza de masa, sau poate tragandu-si putin sufletul dupa o plimbare pe bicicleta. Este o imagine facuta sa te deranjeze, zice Hoepker in Privind Schimarea la Fata a Lumii. Soare arzator....Sigur, e foarte posibil ca ei sa fi pierdut pe cineva acolo, de fapt e foarte posibil ca in momentele acelea lor sa le fi pasat. Dar idilicul scenei m-a dat peste cap.
I-a trebuit patru ani fotografului ca sa publice imaginea, ii era teama ca daca ar fi aratat-o prea devreme dupa atac ar fi indemnat privitorul catre un fel de autolinistire, in locul revoltei pe care situatia o cerea. Intr-adevar, acel stasis postmodern al fotografiei nu se potrivea cu nici una din asteptarile standard pe care le-ai fi avut de la o imagine asupra lui 11 septembrie.
Dar cu trecerea vremii, importanta acestei fotografii a crescut, spune Hoepker. Este o imagine extrem de contemporana: in fata sunt culorile vii, dar are acel tuseu de neutralitate, de raceala, un pic de distanta fata de suferinta, o neincredere in emotii.... A luat o vreme stirilor sa se cufunde adanc in noi. N-e luat o vreme sa intelegem cum trebuie sa reactionam.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home