Henri Rousseau Vamesul
(Click here for the English version)
Cum o fi oare cu putinta, o femeie goala alungita pe o canapea in mijlocul unei paduri tropicale. Rousseau-Vamesul a raspuns cu prefacuta inocenta, tanara adormise pe canapea si visa, nu am facut decat sa redau visul.
Una din primele picturi de-ale lui Rousseau imaginand o jungla, Tigru surprins. Prost primita de critici – recunoasterea va veni tarziu de tot, atunci cand Picasso, Brancusi, Appolinaire, Jarry, isi vor da seama ca Rousseau a fost un inainte mergator pentru ce avea sa se intampla in arta secolului douazeci.
Personajul acesta misterios este Pierre Loti – redat cu aceeasi simulate inocenta, sau as zice mai degraba, ceea ce contemporanii lui Rousseau credeau ca este inocenta ascundea de fapt malitie.
Expozitia lui Rousseau, Jungle in Paris, am vizitat-o ieri a doua oara si am zabovit vreo trei ceasuri. Incercam sa gasesc corespondente intre Rousseau si Pirosmani – amandoi mari reprezentanti ai artei naive – numai ca Rousseau mai juca si teatru, stia sa faca pe prostul ca sa isi vanda marfa mai bine.
Tiganca adormita, mie mi se pare fabulos. Si printr-o curioasa asociatie de idei ma duce cu gandul la Guy Ferrer, un artist francez contemporan, doar ca sunt clar distincti ei doi. M-am intalnit cu lucrarile lui Ferrer, ca si cu cele ale lui Cayron si Tobiasse intr-o galerie de arta mititica de tot din Washington, acolo unde Pennsylvania Avenue se termina si incepe Georgetownul – galeria Attis.
Una din cele mai delicate picturi ale lui Rousseau, Seara de carnaval, cuplul vine de la o petrecere si pluteste un mister in totul. Era Rousseau chiar un naiv? Sigur, habar n-avea el de perspective, de fundal, si de alte chestii din astea, dar era oare el chiar un naiv?
Razboiul, plin de cruzime, uitati-va numai la fata ceea inspaimantatoare, alergand pe langa cal pe undeva pe cer, as aseza tabloul asta in rand cu picturile cele mai vestite despre ororile razboiului, langa Duerrer, sau Goya, sau Picasso.
Dar pentru mine lucrarea cea mai nastrusnica a lui Rousseau este Jucatorii de rugby, apartine acum Muzeului de Arta Moderna din New York – expozitia din Washington a adunat lucrari din toata lumea, de la Muzeul de Arta Moderna din New York si de la Institutul de Arta din Chicago, de la Tate Gallery din Londra si de la Musee d’Orsay din Paris, de la Muzeul Picasso din paris si de la Muzeul Puskin din Moscova.
Da, cea mai nastrusnica pictura a Vamesului Rousseau, si cea care-mi place cel mai mult.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home