Thursday, November 29, 2007

Zgarienorii Manhattanului - Orasul hoffmannesc


(click here for the English version)

Imi amintesc ce am simtit cand am vazut prima data panorama zgarienorilor din Manhattan. Calatoream cu Greyhound-ul, faimosul Ogar Cenusiu. Veneam din Boston. Zgarienorii au aparut pe neasteptate: parca ar fi fost o uriasa padure de piatra. Mai mult de atat, era padurea absoluta. Impresia era brutala, ca o izbitura de ciocan: impresia de oras unic, de loc unic. Nici o referinta nu era posibila, orasul nu putea fi definit decat prin el insusi. Sa spui ca era Metropolisul total, pana si asta ar fi fost nerelevant. Era New Yorkul, punct.

Calatoream cu Amtrakul acum doua saptamani, dela Washington spre Boston. Curand dupa ce trenul iesi din Penn Station, in fata noastra aparu panorama zgarienorilor Manhattanului. Defilarea blocurilor uriase dura pret de vreo cinci minute, in timp ce trenul nostru inainta pe sinele ferate, aflate la inaltime, deasupra Brooklynului si Queens-ului. Impresia nu mai era brutala, de acum cunosteam New Yorkul, iar panorama lui imi devenise familiara.

Aveam aparatul de fotografiat pregatit si am incercat cateva poze. Era dupa amiaza. Se simtea apropierea furtunii, cerul era gri, aerul parea imbracat intr-un fel de hallo intunecat. Stiam ca fotografiile mele vor iesi mohorate, dar eram foarte entuziasmat si am incercat sa inregistrez si un video. Uite ce a iesit:




Si de fapt hallo-ul intunecat din aer imi placea, gandurile imi zburau catre unul dintre cele mai uimitoare filme pe care le vazusem vreodata: Panorama from the Tower of Brooklyn Bridge.

A fost filmat intr-o singura zi, 18 aprilie 1899, pentru American Mutoscope and Biograph Company, insa data oficiala de nastere a filmului este mult mai tarzie, 12 septembrie 1903, anul in care proprietarii companiei au decis sa il scoata pe piata.

Un film de numai 38 seconde: filmarea a fost facuta de pe turnul aflat pe partea dinspre Brooklyn a podului. Filmul incepe cu camera orientata spre sud-vest, catre capatul sudic al Manhattanului, unde este Battery Park. Camera se roteste apoi extrem de rapid spre nord, urmarind linia tarmului lui East River, urmareste apoi ecartamentul podului la tarm, apoi turnul aflat pe partea dinspre Manhattan a podului. Linia tarmului este urmarita mai departe spre nord catre Corlear's Hook, punctul in care filmul se termina. Cateva puncte de interes: cladirile din Fulton Fish Market, pe Fulton si South Street (in prezent acolo se afla South Street Seaport Museum). De asemenea Catherine Slip, unde se vede ancorat un feribot (sumarul filmului a fost alcatuit la Biblioteca Congresului SUA).

Autorul filmului este unul din cei mai mari operatori cinematografici din toate timpurile, Billy Bitzer. Este celebru pentru scenele extraordinare din Nasterea unei Natiuni si Intoleranta, dar cred ca trebuie vazute si filmuletele lui din primii ani ai secolului douazeci. Este o comoara uriasa de mici bijuterii.

Puteti vedea aici filmul (originalul este pastrat la Biblioteca Congresului SUA):



Pelicula este un pic deteriorata, numai ca lucrul asta este de fapt o intamplare fericita: imaginea apare mai stearsa si creaza un efect expresionist. Filmul asta este un mic giuvaier!

Iar eu visam sa obtin aceeasi imagine stearsa in pozele mele!

Cateva zile mai tarizu ma intorceam din Boston. Era tarziu acum, se insera. Am incercat din nou cateva poze si un video. Orasul arata iarasi inspaimantator, cu nuante nesfarsite de intuneric printre nori ciudati, juncandu-se cu padurea de piatra a zgarinenorilor: un loc natural pentru povestiri fantastice, imaginate de cineva ca E.T.A. Hoffmann.



0 Comments:

Post a Comment

<< Home