Tuesday, October 02, 2007

Meshes of the Afternoon

Maya Deren with her key
O mana aseaza o floare pe strada. Decor din panzele lui Chirico. Maya Deren se apropie si ia floarea. Nu ii vedem fata, doar umbra i se profileaza pe perete. Undeva in dreapta vedem din spate o femeie imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga. Da coltul si dispare. Maya se urca pe scara spre casa, cu floarea in mana. Ii vedem doar umbra pe zid. Bate la usa. Incearca sa o deschida apasand pe clanta, Scoate din geanta cheia. Cheia ii cade din mana si se rostogoleste pe trepte, treapta dupa treapta. Maya coboara treptele si ia cheia. Ii vedem doar umbra pe zid. Descuie si intra. Ziare in neoranduiala pe jos. Pe masa o bucata de paine cu un cutit mare de bucatarie infipt. Cutitul se desprinde de paine si cade pe tablia mesei. Maya avanseaza spre scarile din interior. Pe una din trepte telefonul scos din furca. Il ocoleste si urca spre etaj unde e dormitorul. Ii vedem doar umbra. Patul e deranjat. Perdeaua neagra se misca pe fereastra deschisa. Coboara la parter. Ii vedem doar umbra. Patefonul merge, fara sa se auda nici o muzica. Il opreste. Se aseaza pe fotoliu si inchide ochii.

Actiunea pare a se muta indaratul pleoapelor care ii acopera ochii.

Femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga trece pe strada cu floarea in mana. Isi intoarce fata spre noi, vedem ca sub gluga nu e fatza, ci nimic. Maya o urmareste. Acum o vedem pe ea, nu umbra. Femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga da coltul si dispare. Maya se urca pe scara spre casa. Impinge usa si intra. Maya avanseaza spre scarile din interior. Cutitul de bucatarie este pe trepte. Il ocoleste si urca spre etaj unde e dormitorul. Patul e deranjat, pe el se afla telefonul scos din furca. Sub plapuma ravasita apre a fi umbra cutitului de bucatarie. Perdeaua neagra se misca pe fereastra deschisa. Maya se apropie cu spatele de perdea, se lasa invaluita de ea si se apleaca mult peste fereastra, cu spatele. Coboara la parter. Patefonul merge, fara sa se auda nici o muzica. Il opreste. Pe fotoliu este tot Maya, care viseaza. Maya se uita pe geam si vede ca...

Femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga trece pe strada cu floarea in mana. Isi intoarce fata spre noi, vedem ca sub gluga nu e fatza, ci nimic. Maya o urmareste. Acum o vedem pe ea, nu umbra. Femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga da coltul si dispare. Maya se urca pe scara spre casa. Maya de la fereastra tine cheia pe limba. O scoate din gura si o tine in palma. Maya ajunsa in dreptul usii impinge usa si intra. Cutitul este langa fotoliul pe care doarme Maya. Pe scari urca femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga, cu floarea in mana. Nu are fatza, ci o oglinda, sub gluga. Maya o urmareste pe trepte, zguduindu-se pe fiecare treapta de parca peretii ar dansa in cutremur. Femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga intra in dormitor. Patul e deranjat. Aseaza floarea pe pat. Nu are fatza, ci o oglinda.

Maya inca viseaza pe fotoliu. Noua Maya o urmareste cu privirea de undeva de sus, dinspre tavan. Se apropie apoi de fereastra si vede ca...

Femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga trece pe strada cu floarea in mana. Isi intoarce fata spre noi, vedem ca sub gluga nu e fata, ci nimic. Maya o urmareste. Acum o vedem pe ea, nu umbra. Femeia imbracata intr-o mantie neagra monahala cu gluga da coltul si dispare. Maya se urca pe scara spre casa. Maya de la fereastra tine cheia pe limba. O scoate din gura si o tine in palma. Maya ajunsa in dreptul usii impinge usa si intra.

O avem acum pe Maya care viseaza pe fotoliu si trei clone, care sunt asezate la masa si privesc cutitul care se afla pe tablia mesei. Cutitul devine cheie. Cheia devine cutit. Cutitul devine cheie. Cheia devine cutit. Una din ele este deodata langa Maya de pe fotoliu. Arte ochelari negri bulbucati si cutitul de bucatarie in mana. Maya de pe fotoliu deschide ochii. Maya cu ochelarii bulbucati si cutitul in mana s-a transformat intr-un barbat, Alexander Hamid, sotul Mayei, care se apleaca spre Maya de pe fotoliu. Apoi urca treptele din interior spre dormitor. Patul e deranjat. Sub plapuma se afla Maya. Oglinda femeii cu gluga este pe noptiera. Sascha Hamid arunca oglinda pe geam, Maya o urmareste undeva pe o campie.

Barbatul urca din nou scara spre casa si gaseste floarea pe una din trepte. O ia, deschide usa si intra. Ziare deranjate pe jos. Maya pe fotoliu, moarta, cu gatul taiat, inca ii curge sange.






Multumesc prietenilor mei Jean Velicy si Adrian Ionita care au contribuit cu sugestiile lor la acest text.


Scenario by Maya Deren

0 Comments:

Post a Comment

<< Home