Friday, June 23, 2006

Citindu-l pe Niebuhr - Christ and the Culture

De Niebuhr am aflat intamplator - venit dintr-o cultura ortodoxa, eram oricum mult mai familiarizat cu numele teologilor contemporani ortodocsi sau catolici. Am citit undeva despre el - era o discutie despre educatie, ideea era ca nu trebuie sa fii prea calat pe o tehnologie care oricum va dispare repede, ci iti trebuie o educatie care sa iti deschida orizonturi - era recomandat ca sa iti alegi la universitate si cursuri de arte, si studiul unei limbi clasice, era recomandata si teologia, dar neaparat studiindu-l pe Niebuhr.

De fapt au fost doi frati Niebuhr, Reinhold si Richard, apartinand de biserica presbiteriana, amandoi mari teologi ai sec. XX .

Am cumparat o carte a unuia din ei, Richard Niebuhr si am citit-o pe nerasuflate. Christ and Culture. O tipologizare a credinciosilor (valabila de fapt in orice credinta, nu numai in crestinism):

1. Christ against Culture - Tolstoi, Tertullian
2. Christ in Culture - Jefferson
3. Christ over Culture - Sf. Thomas Aquinatul
4. Christ and Culture in paradox - Sf. Pavel, Luther, Berdiaev, Reinhold Niebuhr
5. Christ transforming Culture - Sf. Augustin, Calvin, autorul

Niebuhr ne avertiza ca de fapt nici o persoana nu poate fi incadrata rigid intr-unul din tipuri - iar exemplele cu care opera erau reduse silit la tipurile respective - pentru a putea explica tipurile.

Pentru fiecare tip, Niebuhr incerca sa scoata in evidenta frumusetea pe de o parte, riscurile pe de alta.

Fiecare isi are o definitie a culturii - si Niebuhr o avea pe a lui - prin cultura el intelegea cumva intreaga lume in care traieste credinciosul - si atunci Christ & Culture poate fi inteles intr-un sens mai larg si "raportul credintei mele cu lumea in care traiesc" - sau chiar "raportul dintre eul meu si lume"
Eleganta tratarii subiectului m-a impresionat - si deschiderea de orizont - Niebuhr fiind intr-adevar un exemplu de personalitate ecumenica.

Si el, si fratele lui, sunt socotiti astazi, la jumatate de secol dupa aparitia operelor lor - ca fiind the forerunners a ceea ce astazi in America este considerat crestinism liberal (progressive, inclusive, diverse) - unitarienii, presbiterienii, episcopalienii, congregationistii, etc - aflati in opozitie cu crestinismul de tip born again.

Primele doua tipuri reduc binomul Christ & Culture la un singur element. Christ against Culture (Tolstoi) renunta la cultura. Christ in Culture (deistii, Jefferson) iau in consideratie de la Christ numai ceea ce poate fi explicat cultural - Christ (sau Yahwe) devine o expresie a culturii. Celelate trei tipuri pastreaza ambele elemente ale binomului - la Sf. Thomas Aquinatul filosofia este ancilla theologiae, dar este, are drept de cetate. Tipul cel mai interesant pentru mine este al patrulea, Christ & Culture in Paradox - o sa incerc sa starui mai mult asupra lui.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home